عامل تعطیلی 17 کارخانه مولیبدن چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هفته گذشته نصیری رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در نامه‌ به رئیس جمهور شرکت ملی مس را عامل گران فروشی مولیبدن و تعطیلی 17 کارخانه تولید این محصول معرفی کرده بود که روابط عمومی شرکت ملی مس با انتشار جوابیه این اتهام را رد کرده بود.

پس از انتشار این جوابیه، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در نامه‌ای به سعدمحمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران توضیحات جدیدی را ارائه کرده است که به شرح زبر است:

آقای دکتر ما تولید کننده هستیم  ،‌ نه صراف

برادر گرامی جناب آقای دکتر سعد محمدی

مدیر عامل محترم شرکت ملی صنایع مس ایران

با سلام و احترام

جوابیه روابط عمومی آن شرکت محترم در پاسخ به نامه ریاست محترم هیئت مدیره این انجمن رویت شد. از آنجا که جوابیه آن شرکت فرافکنانه و با هدف فرار به جلو تنظیم شده است و مشکل بوجود آمده را ناشی از مدیریت نادرست این واحدها عنوان نموده است، لاجرم علیرغم سیاست این انجمن مبنی بر عدم طرح کل مسایل، لازم می داند برای روشن شدن آنچه بر صنعت مولیبدن به عنوان صنعت پایین دستی مس گذشته است، نکاتی را برای قضاوت حضرتعالی و مسئولین محترم عنوان نماید تا مشخص گردد تعطیلی 17 واحد تولیدی به دلیل مدیریت نادرست آنان بوده است یا از مدیریت درست و کارآمد آن شرکت در به تعطیلی کشاندن این واحدها!

1: همان طوریکه مستحضرید، سولفور مولیبدن تولیدی آن شرکت جوابگوی ماده اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی موجود نبوده و علیرغم اشراف به این موضوع، تا قبل از سال 1389 آن شرکت اقدام به صادرات این ماده اولیه می نمود. با درخواست این انجمن از سال 1389 بیست و پنج درصد عوارض برای صادرات سولفور مولیبدن وضع گردید ولی متاسفانه در سال 1390 شاهد آن بودیم که حدود 25 % از سولفور مولیبدن تولیدی آن شرکت، خارج از بورس به شرکتی خاص که از نظر حقوقی در شرف تصفیه می باشد واگذار گردید که با تصمیم کار گروه محترم تنظیم بازار مقرر شد کل سولفور مولیبدن تولیدی آن شرکت در بورس کالای ایران عرضه گردد و بدین ترتیب آرامشی بر این صنعت حاکم شد.

2: هنوز دو هفته ای از آرامش بوجود آمده در تولیدکنندگان بخاطر اطمینان از عرضه مرتب ماده اولیه مورد نیاز خود در بورس کالا نگذشته بود که مواجه با افزایش ناگهانی قیمت این ماده اولیه در بورس کالای ایران شدیم که این افزایش قیمت ناشی از استفاده آن شرکت از نرخ برابری بازار آزاد دلار برای محاسبه قیمت سولفور مولیبدن بود.

3: طبق مصوبه کار گروه محترم تولید، نرخ  ارز تعیین شده برای صنایعی از جمله صنایع فولادی، نرخ ارز مرجع می باشد و از طرفی دیگر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت اعلام نموده اند که صنعتگر نباید دغدغه نرخ ارز داشته باشد، حال چگونه است که صنعتگران فعال در زمینه مشتقات مولیبدن باید تمام دارائی و اعتبار خود را به نرخ ارز آزاد گره بزنند حال آنکه آن شرکت محترم در جایگاه فروشنده هیچ ریسکی را نپذیرد و کالای خود را نقدا به قیمت روز اروپا به فروش برساند؟

4: طبق اطلاعات موجود بیش از 900 تن (90 لات)  سولفور تولیدی آن شرکت آماده برای فروش می باشد که مصداقی از احتکار کالا می باشد در حالی که هنوز طبق روال قطره چکانی آن شرکت هفته ای بیش از 140 تن  (14 لات) سولفور در بورس کالا عرضه نمی نماید و با این میزان عرضه به هر شرکت کمتر از یک لات (که قابل تحویل نمی باشد) نمی رسد.

5: نماینده محترم آن شرکت اعلام نموده اند که شرکت ملی صنایع مس ایران به دلیل عدم فروش سولفور مولیبدن عرضه شده در بورس طی چهار هفته گذشته بالغ بر چهار میلیار ریال بخاطر کاهش قیمت جهانی مولیبدن ضرر نموده است. آیا انتظار دارید که تولید کننده پایین دست شما که تنها 2 تا 3 درصد حاشیه سود او می باشد تمام این ریسک را بپذیرد و شرکت ملی صنایع مس ایران با حاشیه سود حدود 200 درصدی سولفور مولیبدن هیچگونه ریسکی را نپذیرد؟

شایسته است آن مدیریت محترم در خصوص زیان ده ها میلیاردی ناشی از عدم فروش صدها تن اکسید مولیبدن تولید شده از سولفورهای تحویلی به شرکت خاص که در انبارهای آن شرکت موجود می باشد از مدیران خود سوال بفرمایند.

روابط عمومی آن شرکت محترم پیشنهاد نموده است که برای رفع بیکاری پرسنل شاغل در این شرکت ها به صورت کارمزدی از ظرفیت تولیدی این کارخانجات استفاده شود. پیشنهادی که قبلا از طرف این شرکت برای اثبات عدم رانت خواهی خود مطرح شده بود ولی سوالی که مطرح است آن است که آیا شرکت ملی صنایع مس ایران حاضر است به صورت کارمزدی اقدام به استخراج مس نماید و دولت به عنوان سهامدار اصلی محصولات تولیدی را بفروش برساند؟ در این صورت رزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران را چه رقمی پیش بینی می نمایید؟

در پایان اعضای این انجمن آمادگی کامل دارند تا کارخانجات و پرسنل خود را در اختیار آن مدیریت محترم قرار داده تا با اعمال مدیریت صحیح خود مشکلات بوجود آمده با درایت مرتفع گردد و کارگران از تعطیلی یک و نیم ماهه و بلاتکلیفی نجات یابند. ولی امیدوار است سرانجام این شرکت ها مشابه دو شرکت مولیبدنی تحت سرپرستی شما که در حال تصفیه می باشند نباشد.